Op bovenstaande afbeelding is de Benedenweg te zien. De Benedenweg was het eerste centrum van Sluiskil, rondom deze locatie ontstonden Bovenweg en Pierssenspolderstraat. De Benedenweg lag op gronden van de Coegorspolder en de Bovenweg werd gebouwd op de oude zeedijk van de Coegorspolder. Aan de Benedenweg waren ook enige winkeltjes en bedrijfjes gevestigd. Vanaf dit eerste centrum van Sluiskil, groeide het dorp ook verder uit in zuidelijke richting, naar Stroodorpe toe. De molen was opgericht in 1840 en in 1907 werden de kap en de wieken gesloopt. De molenstenen werden daarna aangedreven door een motor. De verbindingsweg tussen de Kanaalweg-Noord en de Benedenweg waar de molen stond,  werd ’t Meulengat’ genoemd. Een kleine boerderij, ’t Steetje genoemd lag ongeveer een 100 meter verderop. De Westelijke Rijkswaterleiding, in Sluiskil ‘de Blauwe Donau’ genoemd, stroomde tussen de Benedenweg en Kanaalweg-Noord, er lag een bruggetje over de leiding bij ’t Meulengat en bij ’t Steetje’. Alle woningen van de Benedenweg en een groot gedeelte van de Bovenweg zijn gesloopt tijdens de tweede verbreding van het kanaal Terneuzen – Gent.

Op onderstaande foto uit 1906 is de molen van Sluiskil nog in volle glorie, met wieken en kap, te zien. De foto is genomen vanaf de plaats waar de Lelybrug werd gebouwd. Het kleine gebouw rechts vooraan, is de houten keet bij het eerste spoorwegstation Sluiskil-Brug, waar reizigers konden wachten en schuilen bij slecht weer. Het kanaal Terneuzen – Gent, niet op deze foto te zien, ligt verder naar rechts. De weg in het midden van de foto, is de Bovenweg met het huis waar later kapper Duivens zou komen. De rij huizen links op de achtergrond staan aan de Kerkstraat. Het gebouw helemaal links vooraan is van de aannemers Medaets en De Clercq die de nieuwe spoorbrug en Lelybrug bouwden. De werken om de spoorweg en de Westelijke Rijkswaterleiding te verleggen zijn nog in volle gang.

Alles wat op deze foto te zien is, behalve het linkse rijtje en het eerste huis van het rechtse rijtje woningen aan de Nieuwe Kerkstraat, is verdwenen bij de tweede verbreding van het kanaal Terneuzen – Gent.