Op bovenstaande foto van de spoorbrug in Sluiskil, is goed te zien dat de draaibrug in tweeën is geblazen.

Op woensdag 20 september 1944, ’s morgens om zes uur, werden de Lelybrug en spoorbrug door Duitse militairen opgeblazen. De Duitse troepen hadden zich terug getrokken naar de westzijde van het kanaal Terneuzen – Gent. Een zeer zware explosie slingerde geweldige grote stukken ijzer van de bruggen, ver het dorp in.

Nadat beide bruggen voor de eerste keer op 21 mei 1940 waren opgeblazen door terugtrekkende Belgische militairen, waren ze nu weer vernield. De Lelybrug van 1907 was finaal aan flarden en is daarna niet meer hersteld. Van de spoorbrug uit 1907, waarvan de draaibrug in tweeën lag, werd in 1946 een gecombineerde spoor- en verkeersbrug gemaakt, die in 1947 in gebruik werd genomen en de naam minister Lelybrug kreeg.

Op de eerste vijf onderstaande foto’s is de zwaar beschadigde spoorbrug te zien, op de overige is de totaal vernielde Lelybrug te zien.