Op bovenstaande foto is de in Sluiskil achtergebleven K12 N van Eisenbahn-Artillerie-Batterie 701 te zien (Deutsche Reichsbahn Berlin 919302).

Deze Eisenbahn-Artillerie-Batterie stond in 1940 in stelling tussen Ambleteuse en Wimereux, vanaf deze plaats was het zuidoosten van Engeland het doelwit.  Regelmatig werd er van stelling gewisseld om ontdekking tegen te gaan. Zo werd het geschut ook in 1940 en 1941 aan de oostelijke kant van Calais, vlakbij de haven, in stelling gebracht. Verder stond het geschut tussen 1940 en 1943 in en bij Boulogne-sur-Mer, waar het een spoorwegtunnel als schuilplaats ter beschikking had. Van een steengroeve vlakbij Rinxent werd tussen 1940 en 1944 ook gebruik gemaakt. Vanaf deze plek werd het K12 V geschut in mei 1944 terug naar Rügenwalde verplaatst en bleef alleen de K12 N nog in Frankrijk..

Op 2 september 1944 volgde het bevel om het geschut naar België te rijden. Vanuit de stelling in de steengroeve begon op 3 september 1944 ’s morgens het K12 N geschut zijn terugtocht naar België, om te verzamelen bij Brugge. Daar volgde ’s avonds het bevel om alle treintransporten richting Antwerpen te rijden. Vanwege de ontwikkelingen aan het front, mochten de treinen alleen via Eeklo richting Lokeren rijden. Deze spoorweg was echter bij Zelzate onderbroken, omdat de spoorbrug daar in mei 1940 was opgeblazen. Alleen in Sluiskil kon men nog via een spoorbrug over het kanaal Terneuzen – Gent geraken. Bij Sluiskil was er een aansluiting van de spoorweg Gent – Terneuzen op de spoorweg Mechelen – Terneuzen. Zo was het mogelijk om via Sint-Niklaas weer naar Lokeren te rijden. Onbekend met het feit dat de spoorbrug in Sluiskil niet meer te passeren viel, zette de trein koers richting Sluiskil. In de nacht van 4 op 5 september 1944 kwam ook dit transport tot stilstand in Sluiskil.