Op bovenstaande foto zijn de twee in Sluiskil achtergebleven K5 van Eisenbahn-Artillerie-Batterie 710 te zien (links Deutsche Reichsbahn Berlin 919398 en rechts 919397).

Eisenbahn-Artillerie-Batterie 710 stond in 1940 opgesteld aan de westelijke kant van Calais. Het doelwit was het zuidoostelijke deel van Engeland. Later werd het geschut ook opgesteld tussen Calais en Fort-Nieulay. Vanaf deze stelling werden ook doelen op zee beschoten. Op 2 september 1944 werd het bevel gegeven deze stelling verlaten om aan de terugtocht naar België te beginnen. ’s Morgens 3 september begon de tocht om bij Brugge op nieuwe orders te wachten. Daar kreeg men ’s avonds het bevel kreeg om richting Antwerpen te rijden. Vanwege de frontverschuiving mochten de transporten alleen via Eeklo richting Lokeren rijden. De spoorweg Eeklo – Lokeren was echter onderbroken bij Zelzate. Daar was in mei 1940 de spoorbrug opgeblazen. De enige manier om via een spoorbrug het kanaal Terneuzen – Gent te passeren, was de brug in Sluiskil. Via de spoorweg Gent – Terneuzen, kon men bij Sluiskil een aansluiting maken op de spoorweg Mechelen – Terneuzen. Zo kon via een omweg over St. Niklaas weer richting Lokeren gereden worden. Helaas was het voor de treinen niet meer mogelijk om de spoorbrug in Sluiskil te passeren. Omdat de brug in Sluiskil ondermijnd was en dwars voor het spoorverkeer open stond. ’s Avonds rond half elf die dag kwam het transport aan in Sluiskil. Hier kon het niet meer voor- of achteruit rijden.