Op bovenstaande foto is de in Sluiskil achtergebleven K5 van Eisenbahn-Artillerie-Batterie 713 te zien (Deutsche Reichsbahn Berlin 919217).
Eisenbahn-Batterie 713 stond in 1940 opgesteld vlakbij Wimereux. Vanuit deze stelling werden het zuidoosten van Engeland en doelen op zee onder vuur genomen. Later werd ook gebruik gemaakt van een stelling vlakbij Wissant en vanaf mei 1944 een stelling iets zuidelijker daarvan. Vanuit deze stelling vertrok het ene K5 geschut van Eisenbahn-Batterie 713 ’s morgens op 3 september 1944 op terugtocht naar België. om bij Brugge met de andere treintransporten te verzamelen. Daar werd ’s avonds het bevel gegeven om richting Antwerpen te rijden. Vanwege de ontwikkelingen aan het front, mocht alleen via Eeklo richting Lokeren gereden worden. De spoorbrug bij Zelzate was in 1940 opgeblazen, de spoorweg Eeklo – Lokeren was hier dus onderbroken. In Sluiskil was nog een spoorbrug, via de spoorweg Gent-Terneuzen werd getracht om via deze brug het kanaal Gent – Terneuzen over te geraken. Zo kon via een omweg over de spoorweg Mechelen – Terneuzen weer richting Lokeren gereden worden. Onbekend met de situatie van de brug in Sluiskil werd richting Sluiskil gereden. De brug passeren bleek onmogelijk, die was van springladingen voorzien en stond dwars open voor het spoorverkeer. Het transport kwam die dag om half elf ’s avonds voor de spoorbrug in Sluiskil tot stilstand. Terugrijden naar Sas van Gent was niet mogelijk vanwege de andere treinen die richting Sluiskil kwamen rijden.
Tussen 1941 en 1944 stond het geschut ook opgesteld vlakbij Fréthun. Vanuit deze stelling ging het andere K5 geschut van Eisenbahn-Batterie 713 op terugtocht naar België. Dit transport probeerde via Lokeren richting Dendermonde te rijden, met de bedoeling om daar de Schelde over te steken. Maar omdat het station in Dendermonde in brand stond was dat niet meer mogelijk. De trein zou dan doorgereden zijn naar Sint-Niklaas, maar kon op die manier Antwerpen nooit bereiken. Bij Temse was de spoorbrug over de Schelde in 1940 opgeblazen door Franse militairen en het zou tot begin 1956 duren voor er daar weer verkeer mogelijk was. Misschien is de trein via Sint-Niklaas richting Antwerpen-Linkeroever gereden, maar daar was geen spoorbrug over de Schelde. Dit K5 geschut werd vervolgens ergens in die regio gesprongen.
Het Oberkommando des Heeres liet het spoorweggeschut , als zijnde spoorwegvoertuigen, onderbrengen bij het wagenpark van de Deutsche Reichsbahn. Hierdoor droeg het spoorweggeschut, net als reguliere wagons, wagennummers. Heimatbahnhof (depotstation) van het spoorweggeschut was Bahnhof Wustermark Vbf.