Geschützlok D311

Dieselelektrische Dubbellocomotief D311.04 A/B

Dit type was oorspronkelijk ontworpen als locomotief voor het monstrueuze 80 cm spoorweggeschut ,,Dora” en  ,,Schwerer Gustav 2″. In totaal werden er vier van deze locomotieven gebouwd door Krupp. De eerste twee dubbellocomotieven in 1941 waren voor ,,Dora” bestemd,  de D311.01 A/B en D311.02 A/B.  De laatste twee in 1942 voor ,,Schwerer Gustav 2″, de D311.03 A/B en D311.04 A/B. Dit kanon kwam echter niet meer tot inzet. De D311 leverde twee maal 940 of 1050 PK, de topsnelheid lag op 60 km per uur. Afhankelijk van het type, woog deze dubbellocomotief 150 tot 154 ton. De totale lengte bedroeg 22,51 meter, hoogte 4,27 meter en breedte 2,91 meter. Door een speciale schakeling was het bij deze dieselelektrische locomotief mogelijk om als mobiel krachtstation te fungeren.  Bij de D311 was het niet mogelijk om één locomotief zelfstandig te laten rijden en het was ook niet mogelijk om twee A- of twee B- locomotieven te koppelen. In Sluiskil was de D311.04 A/B achtergebleven en deze dubbellocomotief werd eind 1945 of begin 1946 naar de nieuwe dieselloods van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht gebracht. Hier werd geprobeerd om de dubbellocomotief weer bedrijfsklaar te maken. Eind 1946 werden deze pogingen om onduidelijke redenen gestaakt. Onduidelijk was ook waarom de dubbellocomotief bij de Nederlandse Spoorwegen bekend stond als ,,L5″.  Een reden hiervoor, zou het volgende kunnen zijn;  op de afbeeldingen van de andere locomotieven die in Sluiskil waren achtergebleven, is duidelijk ,,L4″ en ,,L6″  te zien. Of ,,L”  dan stond voor ,,Locomotief”  of een merkteken van een schroothandelaar was, zal wel nooit meer duidelijk worden. Drie jaar later werd de D311.04 A/B aan de Deutsche Bundesbahn verkocht en naar Duitsland gesleept. Daar ging de dubbellocomotief verder als V188 002 A/B. Bij de Deutsche Bundesbahn was ook de D311.03 A/B als V188 001 A/B weer op de rails en eind 1951 werd de D311.02 A/B aangekocht die V188 003 A/B als nummer kreeg. Onduidelijkheid wat de D311.01 A/B betreft na 1945. Deze dubbellocomotief is, of verschroot, of naar de Sovjet Unie versleept???

© Copyright - k5e.nl