De woningen aan het Kanaalzicht zijn gebouwd op gronden van de Stroodorpepolder en liggen een stuk lager dan de kanaaldijk. Vroeger werd het Kanaalzicht ook aangeduid als ‘Onder de Bomen’. Het ‘Eiland’ tegenover het Kanaalzicht is ontstaan bij de kanaalwerken rond 1905, nadat er een nieuwe kanaalarm was gegraven. Het was enkel te bereiken met een pont die later, tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd gebruikt om in Sluiskil verkeer over te zetten, nadat de bruggen over het kanaal Terneuzen – Gent waren gesprongen. In 1962 werd het ‘Eiland’ door middel van een dam met het vaste land verbonden.

Op onderstaande foto is een Phoenix caisson te zien die aangemeerd lag bij het ‘Eiland’. Er lagen in totaal 3 caissons bij het ‘Eiland’.
De afmetingen van de caissons waren: 62 meter lang, 13,50 meter breed en 12,20 meter hoog, het type was BX.
Zaterdag 28 juni 1952 vertrok het konvooi van 2 caissons met sleepboten uit Sluiskil, om diezelfde dag bij het afsluiten van de Braakman gebruikt te worden.
Na op hun plaats te zijn gebracht in het dijklichaam, werden ze gevuld met zand.
Het laatste caisson vertrok in juni 1953 uit Sluiskil.

Er werden in totaal 212 van deze Phoenix caissons in verschillende types gebouwd, als golfbrekers voor de Mulberry havens in Normandië.
Van deze 212 caissons bleven er een aantal achter in Engeland die niet meer nodig waren in Frankrijk in 1944.
Deze zijn na de oorlog gebruikt om de dijkgaten te dichten in o.a. Walcheren bij Ritthem, de afsluiting van de Braakman in Zeeuws-Vlaanderen, Kruiningen en het Veerse Gat.
Vanuit het Engelse Portland zijn de laatste caissons versleept naar Zeeland en zijn er vier gebruikt in Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland om daar het stroomgat te dichten na de watersnoodramp van 1953.