Op bovenstaande foto zijn de veersloep, de veerpont, de oude spoorbrug, de nieuwe spoorbrug en de nieuwe Lelybrug te zien. Waar de boerderij linksachter op de foto te zien is, werd enkele jaren later de Cokesfasbriek A.C.Z.C. gebouwd.

Nadat de ‘Blauwe Brug’ rond 1905 bij de eerste verruiming van het kanaal Terneuzen – Gent was geruimd, werd het voet- en wegverkeer met een veersloep en veerpont over het kanaal gevaren. Dit gebeurde in de jaren 1906 en 1907.

Tijdens de de oorlogsjaren 1940 – 1942 deed diezelfde veerpont opnieuw dienst. Nadat de spoor en Lelybrug waren opgeblazen, kon men enkel met een veersloep en later met de veerpont het kanaal overgezet worden. Tijdens spitsuren wilde iedereen mee, wat soms leidde tot ruzie en een gevaarlijke overbelasting. Ook bij storm, regen en vorst was het geen pretje om op een overtocht te moeten wachten. Op 20 juni 1942 werd de Lelybrug weer opengesteld voor het verkeer en was de veerpont niet meer nodig. Op 20 september 1944 werden de spoor- en Lelybrug opnieuw opgeblazen, de veerpont kwam weer in de vaart.

Begin 1945 is deze veerpont vervangen door een tot veerpont omgebouwd landingsvoertuig, dat in september 1944 door het Duitse leger was achtergelaten bij Terneuzen. Met die veerpont was een rustige en veilige overtocht mogelijk. Zelfs auto’s konden worden overgezet. Op de laatste twee foto’s is deze veerpont te zien, de toenmalige koningin Wilhelmina werd op 13 maart 1945 het kanaal overgevaren waarna ze de nacht doorbracht in een villa in ‘de Cité’. De veerpont bleef in de vaart tot 1947, tot de minister Lelybrug opengesteld werd voor het verkeer.